Skenaariokilpailu

Vuoden 2020 skenaariokilpailun voittaja on Sami Koposen skenaario Virtasten lohikäärme. Skenaario on ladattavissa alempana tältä sivulta. 

Osallistu toista kertaa järjestettävään Tracon Hitpointin skenaariokilpailuun. Valmistele lyhyt skenaario, joko yksin tai ystävien kanssa ja lähetä se allaolevien ohjeiden mukaisesti hitpoint.skenaariokilpailu@tracon.fi. Autamme sinua myös hiomaan skenaariostasi mikäli lähetät sen meille 9.10. mennessä. Tehdään yhdessä loistava skenaario.

Lähetä valmis skenaario meille viimeistään 6.11. klo 23.59, jotta voit osallistua kisaan!
 

Viime vuoden skenaarioihin pääset käsiksi:
https://www.roolipelikirjasto.fi/gamelibrary/tags/tracon%20hitpoint%20skenaariokilpailu%202019

SÄÄNNÖT:

Jotta voit tehdä hyvästä skenaariostasi loistavan, voit lähettää myös aikaisempia versioita tai vaikka vain ideoita meille luettavaksi 9.10. mennessä, annamme siitä mielellämme palautetta. Näitä skenaaroita ei julkaista ellet niin halua (eli saat vielä hioa tai perääntyä), mutta toki useampi ihminen ne saattaa nähdä. Jos lähetät *sääntöjä* noudattavan skenaarion 6.11 mennessä, tuomarit pelaavat skenaarion, arvostelevat ja peli annetaan tapahtumassa pelinjohtajien vedettäväksi jolloin myös kävijät antavat palautteensa. Lisäksi suositellaan, että pelin pystyy pelaamaan videoyhteyden yli.

 

Säännöt

Osallistujalle

  • Kilpailuun voi osallistua kaikki täysi-ikäiset luonnolliset henkilöt, yksin tai ryhmässä.
  • Pelin voittajan tiedot voidaan julkistaa Tracon ry:n toimesta. Mikäli voittaja ei halua omaa nimeään julkistettavan, vaan esiintyy mieluummin nimimerkillä tai esimerkiksi ryhmän nimellä, tulee tästä ilmoittaa järjestäjille ilmoittautumisen yhteydessä.
  • Tracon ry pidättää oikeuden perustellusta syystä evätä oikeuden osallistua kilpailuun.
  • Osallistuja saa osallistua enintään yhdellä skenaariolla

Skenaariolle

  • Peli ei saa olla ennen avoimesti yleisölle julkaistu eikä sillä saa olla olemassa olevaa tuotanto-, julkaisu- tai kustannussopimusta.
  • Pelin säännöt voivat olla suomeksi tai englanniksi. Sääntöjen tulee itsessään olla riittävän kattavat pelin pelaamiseen, eikä pelaamisen osaaminen saa riippua muista julkaisuista. Peli ei saa olla lisäosa toiselle pelille.
  • Kaiken pelin ja sen sääntöjen sisältämän materiaalin tekijänoikeuksien tulee olla pelin tekijän hallussa. Mahdollisiin kolmansien osapuolten tuottamaan oheissisältöön ja teemoihin on oltava riittävän kattava tekijänoikeuksien haltijan lupa materiaalin käyttöön. Lupa tulee toimittaa kirjallisena lopullisen palautuksen yhteydessä.
  • Yhden pelaajista (tyypillisesti pelinjohtajan) pitää pystyä omaksumaan peli 15 minuutissa ja pelaaminen saa kestää enintään 45min. Tänä vuonna tuomaristo antaa myös lisäpisteitä mikäli pelin saa pelattu alle tuntiin, älä kuitenkaan uhraa pelikokemusta tämän tavoitteen takia.
  • Skenaarion tulee olla pelattavissa 3-4 mahdollisesti aloittelevan ja yhden kokeneemman roolipelaajan (tyypillisesti pelinjohtaja) ryhmässä.
  • Kilpailuun osallistuvat skenaariot julkaistaan https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ (Creative Commons BY-SA 4.0 lisenssillä) ja lähettämällä työn hyväksyt lisenssin käytön. Tämä tarkoittaa, että sinulla pitää olla tekijänoikeudet työhön, eli että olet sen itse tehnyt.
  • Kaikki tekijät tulee mainita ja kaikilta pitää olla suostumus osallistumiseen. Pelitestaajia ei tarvitse mainita.

 

Ohjeet

Palautekierros

  • Jos haluat palautetta skenaariostasi ennen kilpailuun osallistumista voit laittaa viestiä osoitteeseen hitpoint.skenaariokilpailu (at) tracon.fi 9.10. mennessä
  • Laita otsikoksi "Palautetta skenaarioon: <Skenaarionimi>".
  • Voit laittaa skenaarion missä tahansa suunnittelun vaiheessa. Luonnos on tarkoitettu ainoastaan tuomareiden silmille, eikä vielä velvoita lopullisen kilpailutyön jättämiseen.
  • Palaute ei sisällä tekstien oikolukua
  • Palautekierros on vapaaehtoinen, mutta suositellaan kaikille

Osallistuminen

  • Ilmoittautuminen kilpailuun tapahtuu sähköpostilla hitpoint.skenaariokilpailu (at) tracon.fi otsikolla "Tracon Hitpoint 2019 Skenaariokilpailu:<Skenaarionimi>"(<Skenaarionimi> korvataan sinun skenaariosi nimellä)
  • Kilpailua varten toimitetaan itse skenaario (tulostettavassa muodossa oleva pdf), mainosteksti sekä tekijöiden tiedot
  • Skenaario
    • PDF-formaatissa ilmoittautumissähköpostin liitteenä. Tekijöiden nimet listataan PDF:ään, mutta aseteltuna siten, että ne voi helposti leikata pois conitulosteista  (esim. etusivu/takasivu, skenaariot pelautetaan conissa anonyymeina).

    • Skenaarion tulee olla lyhyt. Skenaario on lyhyt jos siinä on enintään kahdeksan(8) A4 sivua ja enintään 2100 sanaa (eli noin 4 sivua pelkkää tekstiä, ylimääräiset sivut ovat kuvia ja muotoilua varten).

    • PDF tulee olla sellainen, että sen voi tulostaa, ja sitä voi jakaa säännöissä mainitulla lisenssillä.
  • Mainosteksti

    • Tulee olla 200-600 merkkiä, ja se laitetaan sähköpostin viestiksi.

    • Julkaistaan kilpailuskenaarioiden esittelyn yhteydessä Tracon Hitpointin viestinnässä
    • Sisältö
      • miksi ihmiset haluasivat pelata sinun skenaarioita?

      • mitä siltä voi odottaa?

      • keille skenaario sopii (Ikäraja, pelaajamäärä, luonne, arat aiheet)?

  • Tekijöiden tiedot

    • Nimet, sähköpostiosoitteet, puhelinnumerot
    • Nimimerkit, mikäli julkisesti halutaan esiintyä nimimerkillä

 

Kilpailun kulku

  • Tuomarit tekevät arvion peleistä ja antavat tuomaripisteet ennen tapahtumaa
  • Tuomaristopisteet muodostuvat pelikokemuksesta, aloittelijaystävällisyydestä ja siitä kuinka hyvin aikarajassa voi pysyä. Lisäksi tuomaristo antaa tänä vuonna lisäpisteitä pelin lyhyydestä.
  • Skenaarioita pelautetaan Tracon Hitpointin etätapahtumassa kävijöille. Skenaarion pelaajilla on mahdollisuus antaa pisteitä suosikeilleen.
  • Eniten pisteitä saanut skenaario voittaa.
  • Voittajat julkistetaan ja palkitaan päättäjäisissä

Skenaariot

Pistoolit aamunkoitteessa

Pelissä käydään klassinen 1700-luvun herrasmiesten kaksintaistelu, aina kaksintaisteluhaasteen lausumisesta ensimmäisen veren vuotamiseen saakka. Samasta taistelusta käydään läpi useampi vaihtoehtoinen versio: menevätkö asiat toisin, jos jotkin pienet asiat ovat tilanteessa eri tavalla?

3–4 pelaajaa ja pelinjohtaja. Ei ikärajaa, mutta teemansa vuoksi peli ei sovi perheen pienimmille. Peli käsittelee kaksintaistelua ja siten myös kuoleman mahdollisuutta, ei muita sisältövaroituksia.

Pistoolit aamunkoittessa (pdf)

Kummat kosijat

Kummat kosijat ovat tavoittelemassa Tiurin linnan rikasta neitoa hänen ylpeiden vanhempiensa vaativien silmien alla. Kummat kosijat on peli vaikutuksen tekemisestä ja siitä, miten hahmo voi herättää huomiota heti saadessaan valokeilaa. Kummat kosijat on peli myyttisestä muinaissuomesta. Peliin sopii hyvin neljälle tai viidelle pelaajalle ja jos pelaajien joukossa on aloittelijoita, on mukana hyvä olla vielä pelinjohtajakin. Peliin tarvitaan yksi noppasetti, vähän mielikuvitusta ja halu heitäytyä sankarien tai suojattua elämää eläneen neidon roliin.

Kummat kosijat (pdf)

Virtasten lohikäärme

Virtasten lohikäärme on roolipeli perheestä, odotuksesta ja isosta valinnasta.

Geeniteknologian ansiosta on mahdollista hankkia itselleen lemmikiksi lohikäärme, metrinen suloinen pikkutraakki! Virtasten uusperhe tarttuu tähän ja valmistautuu uuden tulokkaan saapumiseen. Edessä on kuitenkin myös vaikeita hetkiä.

Virtasten lohikäärme on tunteisiin iskevä katkeransuloinen freeform-peli, jossa ei välttämättä ole onnellista loppua. Unelmat eivät koskaan toteudu sellaisinaan. Jos ei halua kohdata uusperheen kiemuroita ja lemmikkiin tai perheenlisäykseen liittyvää surua, kannattaa jättää pelaamatta.

Virtasten lohikäärme

Palaute

Jos luet, tai pelaat skenaarion, annathan palautetta klo 16:30 mennessä: https://forms.gle/ogVkEDG1gNMjBBKQA